Na kávě s Ivem Dobiáškem

Firma FPO slaví 9. prosince 2021 25 let existence. Jak vlastně firma vznikla a co jejímu vzniku předcházelo, o tom jsme si popovídali s jejím zakladatelem Ivem Dobiáškem.

Vzpomínáte na firemní začátky?

Celý příběh se začal psát ještě krátce před Sametovou revolucí, a to v roce 1987, tehdy jako povolená činnost. Počítače u nás byly zatím v plenkách a existovalo jen velice málo lidí, kteří jim rozuměli. Osobní počítač, se kterým byste dnes neudělali nejspíš vůbec nic a nad jeho rychlostí a kapacitou byste se jen pohrdavě ušklíbli (vždyť váš mobil je dnes asi 1000x vyspělejší!!!), patřil tenkrát k největším technickým výdobytkům a nebyl pro každého – stál stejné peníze jako třeba třípokojový byt. I po revoluci většina nově vzniklých podnikatelů na bílé „bedny“ hleděla s nechápavým výrazem, přičemž však bylo všem jasné, že bez kvalitního stroje bude jejich podnikání poloviční, mnohdy i nerealizovatelné. Bylo potřeba oslovit někoho, kdo by poradil s výběrem počítače, vhodného softwaru i příslušenství a hlavně obdržet základní pokyny k obsluze. Mohl jsem tak zúročit několikaleté sbírání
zkušeností. 

Následně přišel čas nabídnout počítače široké veřejnosti a z živnostenského podnikání došlo k transformaci na s.r.o. v roce 1997. FPO provozovalo první prodejnu výpočetní techniky v Blansku a v době, kdy tato tématika byla stále velkou neznámou jak pro firmy, tak pro většinu občanů, byla tato společnost skutečným lídrem éry personálních počítačů v regionu. Mnoho Blanenských firem a občanů vlastnilo počítač od FPO. Tyto stroje bylo potřeba také občas upgradovat a servisovat: nic, co bychom v FPO nezvládli. Počítače zažívaly veliký boom a pomalu, ale jistě se začala psát další éra – internet.

Oblast informačních technologií se vyvíjí bleskovým tempem. Stíháte držet krok? 

Ano, je to přesně tak, mnoho věcí v době vzniku firmy ještě neexistovalo (např. chytrá řešení, cloud, důraz na kybernetickou bezpečnost, digitalizace veřejné správy…), přesto naše firma udržuje tempo se současným vývojem těchto oblastí. Trh si žádá stále nové a nové služby, které dokážeme nabídnout. 

Čím se firma zabývala v době svého vzniku a co mohla svým zákazníkům tenkrát nabídnout? 

Z pohledu informačních systému a jejich rychlého vývoje je pětadvacet let velmi dlouhá doba a samotný obor se dramaticky proměnil. To, co máme nyní k dispozici, se v období začátku zdálo jako scifi. V počátcích, v období prvních personálních počítačů, to byla především pomoc s využíváním výpočetní techniky. Zajímavou oblastí byla také podpora knihovnictví, GIS (geografické informační systémy). Od počátku spolupracujeme se společností Gordic, což je informační systém používaný především v oblasti státní správy, samosprávy a bankovnictví. V současné době má tento sofistikovaný software v republice několik tisíc instalací od nejmenších obcí po města, magistráty, kraje a ministerstva. 

Ihned po založení společnosti FPO s.r.o. jsme rozšířili činnost na dodávky hardware a otevřeli jsme prodejnu výpočetní techniky (tenkrát na náměstí Svobody). 

Od roku 2001 jste se přestěhovali do nových prostor, které jste velmi citlivě zrekonstruovali a doplnili krásnou prodejnou. Co Vás k tomu vedlo a jaké nové možnosti to přineslo?

Využili jsme nabídky Adastu, který odprodával objekt na ulici Smetanova (centrum Ježek). Do prodejny na Smetanově ulici, kterou jsme zrekonstruovali za neuvěřitelné tři měsíce, mohli přijít první zákazníci v roce 2001. V průběhu roku 2013 jsme navázali partnerství s dvojkou na poli elektroniky v České republice, a to firmou CZC.cz, kde si jejich zákazníci mohou u nás nejen vyzvednout objednané zboží, ale i využít široké nabídky pokud na něco ve své objednávce zapomněli.  Samozřejmě dále fungujeme jako běžný obchod, kam se mohou zákaznici přijít poradit a koupit zboží přímo. 

Jako jednu z nejdůležitějších aktivit firmy zmiňujete vývoj a implementace informačních systému Gordic. Co je v této oblasti nového a jaké byly nejdůležitější úspěchy uplynulého období? 

Prostředí veřejné správy prochází dramatickým vývojem směrem k digitalizaci. Velké urychlení pak nastalo v období covidu. Dochází k velkým změnám v legislativě DEPO (další elektronizace postupů orgánů). Jde o změny v elektronické identifikaci, ve vydávání řidičských průkazů, novinky v oblasti datových schránek atd. Obecně to znamená rozvoj online služeb pro občany. Portál občana je naším produktem. 

Dále se tato oblast zabývá cloudovým řešením pro obce a jejich zřizované organizace . Řeší se vzdálená správa, technologická centra měst a spisová služba, metodika spisové služby. V důsledku těchto změn je pak stále důležitější oblast kybernetické bezpečnosti. 

Firma FPO přímo spravuje většinu úřadů v okrese Blansko a Vyškov, dále městské úřady v Kuřimi či v Boskovicích. Úspěšně spolupracuje také s Ústavním soudem, ČTÚ v Praze nebo Krajským úřadem v Olomouci a dalšími. 

V současnosti firma nabízí internetové připojení mnoha obyvatelům Blanska a okolí. Jaké byly začátky této služby? Pamatujete si ještě na první připojení? 

K internetu připojujeme naše zákazníky přes 15 let a byli jsme jeden z prvních poskytovatelů internetu v Blansku. Zákazníků si vážíme, jako jedni z mála nenecháváme zákazníky „umřít“ na starých tarifech za vysoké ceny, pokud zrychlujeme, pak všem. Jsme transparentní, zázemí máme na prodejně, kdokoliv nás zde může navštívit a budeme se mu věnovat, samozřejmě máme funkční hot-line a komunikovat s námi lze přes email či facebookovou stránku. 

Dále nabízíme 25% slevu seniorům nad 65 let a stejně vycházíme vstříc lidem, které postihl nepříjemný osud a jsou držiteli průkazu ZTP.

Všiml jsem si, že jste změnili vzhled i uspořádání prodejny, dokonce i logo. Mění se i filozofie firmy a nabídka služeb?

Změna loga má spíše charakter modernizace a změnu vnímání rychle se vyvíjejícího prostředí, v němž podnikáme. Jsou v něm zachovány základní myšlenky – modulárnost a integrace různých řešení. Zákazníkům nabízíme trvalou podporu a naším cílem je budování dlouhodobé spolupráce. 

Mluvil jste také o projektu chytrá domácnost. Co si pod tímto pojmem máme představit? 

Smyslem chytré domácnosti je automatizovat běžné činnosti denního života jako je ovládání topení, osvětlení, stínění, zabezpečení atd. a šetřit tak jeho uživateli čas i peníze. Konkrétně nabízíme řešení postavené na systému Loxone, které se nám nejlépe osvědčilo.

25 let je za vámi. Jaké máte plány do budoucna? 

Nyní realizujeme generační změnu. Přihlásili jsme se do aktivity Rodinný podnik a získali statut rodinná firma. Přijali jsme filozofii rodinné firmy, kde za součást rodiny považujeme vedle majitelské úrovně i všechny zaměstnance a zákazníky. V nynější době, která umožňuje a mnohdy preferuje služby vzdáleně a elektronicky, si stále udržujeme osobní přístup a budování dlouhodobého vztahu se zákazníkem. Zároveň chceme i nadále plnit naše poslání, které říká že firma FPO s.r.o. je odbornou ICT firmou aktivně zapojenou do života regionu. 

Budeme se těšit na Vaši návštěvu. Více se toho o nás dozvíte virtuálně na www.fpo.cz nebo na Facebooku, kde najdete různé zajímavé informace k IT tématům, našim produktům, něco málo ze zákulisí naší firmy a také zde občas pořádáme soutěže.  Stačí dát like a nic Vám neunikne. 

Marie Kalová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..