Neděle, 8 prosince, 2024
Na kávě s...

Na kávě s klukama „z jihu!“

Michal Brázda a Daniel Záblacký jsou našimi dalšími hosty v seriálu Na kávě s… Řeč bude o dobrém víně, o produktech z regionu i o tom, proč se jejich provozovny v Blansku a v Tišnově mění na značku „z jihu!“.

Dane, vy pocházíte z jihu Moravy. Jak jste se dali s Michalem dohromady?

DZ: Výrobě vína se věnuji prakticky celý život. Vystudoval jsem vysokou vinařskou školu a mnoho let působil na manažerských postech v několika renomovaných vinařstvích. Projektům se vždy dařilo, ale dopadlo to prakticky stejně; když majitel zjistil, že se vinařství daří, snažil se výrobu mnohdy až megalomansky zvětšovat. Jenže u vína to takto nefunguje. Po mnoha letech jsem dospěl do stádia, kdy chci tyto věci dělat trošku jinak. 

MB: Snad před deseti lety za mnou Dan začal jezdit jako obchodní ředitel jednoho z větších vinařství. Jelikož jsem už v té době věděl, že chci víc než jen prodejnu s vínem, začal jsem z něj tahat rozumy. Dan měl spoustu informací, jelikož se v rámci své profese pohyboval po různých prodejnách v celé republice. Zde vzniklo naše partnerství, kdy jsme se domluvili, že novou provozovnu uděláme spolu.

DZ: Nyní se nacházíme v další fázi, kdy se chceme posunout dál. Naše dvě provozovny se přejmenovávají na prosté „z jihu!“, což je náš nový brand, naše společná myšlenka.

Co je tedy „z jihu!“?

MB: Název značky „z jihu!“ vzniknul poměrně spontánně. Když se u nás řekne, že jedete na jih, každému je jasné, že se tím nemyslí jih zeměkoule, ale jih Moravy. Nad názvem jsme dlouho přemýšleli a nakonec zvítězila tato velmi jednoduchá varianta, která naprosto vystihuje naši práci, naši myšlenku a vlastně i celý ten patriotismus, který k této oblasti oba cítíme.

DZ: „z jihu!“ je velmi zjednodušeně příběh dvou kluků z jihu Moravy, kteří se rozhodli nabízet a vyrábět kvalitní, prémiové produkty. Regionální produkty – z celé jižní Moravy. Výrobky, které nejdou sehnat nikde jinde. Regionální problematika nás velmi zajímá, vážíme si tradic. Když přijdu k nám na hody, nemůžu zde rozkrojit salám z nadnárodního konglomerátu, s tím by mě vyhnali. Přinesu vlastní uzené, případně jiný produkt, který je náš. A přesně tohle je myšlenka „z jihu!“.

Pod značkou „z jihu!“ nyní nabízíte několik výrobků – od kávy přes paštiky až po čokoládu či karamelky. Jakým způsobem se tyto produkty vyrábí?

DZ: Opravdu si nemůžeme dovolit, a vlastně ani nechceme, mít pražírnu kávy nebo výrobnu masných výrobků. Naopak – chceme spolupracovat na přátelské bázi s výrobci, kteří umí udělat vynikající produkty a vyzvou nás ke spolupráci. V tomto souznění se já osobně cítím dobře. Ano, většinou jde o malé výrobce, ale jak už jsem jednou zmínil – naším cílem není prodávat statisíce kusů, chceme být pouze nejlepší v tom, co děláme. V našem portfoliu jsou výrobky, za kterými si stojíme. Víme, že jsou kvalitní, a to i proto, že známe jejich výrobu od samotného zrodu a výrobci jsou našimi dobrými přáteli. V mnoha případech jde o naši vlastní recepturu, případně se na výsledném produktu podílíme jiným způsobem. Například tím, že se při výrobě používá naše víno, jako například u jedné z paštik.

MB: Naší ambicí není otevřít během pár let dalších deset prodejen, naopak se chceme věnovat maličkostem, dotahovat věci do konce a celému konceptu značky „z jihu!“ dát tvář, která bude pro zákazníka srozumitelná a bude uspokojovat jeho potřeby, a tím pádem i ty naše.

Předpokládám, že naprostým základem značky „z jihu!“ bude kvalitní víno.

DZ: Ano, naše víno je alfou a omegou naší značky a za jeho kvalitu dám ruku do ohně. Záměrně říkám naše víno, jelikož si jej sami vyrábíme. V tom vidím velkou výhodu. Od samotného začátku, což je nákup hroznů, přesně vím, co dělám. Vím, kdy je víno zralé, kdy jej vyrobím a prodám a kdy vyrobím další. Samozřejmě k výrobě patří i velká zátěž v podobě legislativy, ale stojí nám to za to. 

Máte svoje vinice?

MB: Zatím svoje vinice nemáme. Momentálně je pro nás časově nereálné obhospodařovat vinice, být ve sklepě a ještě prodávat. Hrozny nakupujeme od vinařů, se kterými spolupracujeme mnoho let. Tím, že Dan na jihu žije, ví o lokalitách, kde se pěstuje opravdu dobré víno. Jako příklad můžu uvést Pálavu – tato oblíbená odrůda je u nás velmi těžko k sehnání a vyrobit z ní dobré víno není jen tak. V tomto případě využíváme již dvacetileté spolupráce se Sedleckými víny, od kterých nakupujeme. 

DZ: Víno vyrábíme ve Višňovém u Znojma, kde máme pronajatý sklep. Při výrobě jsem vždy osobně přítomen. Klíčové je pro nás vinohradníkovi za hrozny dobře zaplatit. Proto nebudeme mít nikdy nejlevnější sudovku v Blansku, ale na druhou stranu nám zase v nižších cenových hladinách nebude nikdo konkurovat kvalitou. 

MB: Je to jako s dobrým steakem, u kterého je základem kvalitní maso. Můžete mít sebelepšího kuchaře, ten ale ze špatného kusu masa nevykouzlí nic dobrého.

Není pro majitele vinohradu výhodnější hrozny neprodávat, ale vyrobit z nich vlastní víno?

DZ: V tom vidím problém moravského vinařství. Málokterý vinohradník může zároveň vypěstovat dobré hrozny, vyrobit víno, a ještě jej prodat, jelikož na to nemá kapacity. Myslím, že tím, že dokážeme zaplatit za kvalitu férovou cenu, je spolupráce výhodná pro všechny. Zejména pro koncového zákazníka, který si na víně skutečně pochutná.

Jaké jsou vaše role ve společnosti?

MB: Dan se stará o výrobu vína a dlouhodobější směřování značky, já se starám o provoz a marketing. Jednu prodejnu máme na nám. Svobody v Blansku, druhá je v Tišnově.

Všimnul jsem si, že vyrábíte i sekt. Jak náročná je výroba šumivého vína?

DZ: Materiál na výrobu našeho sektu pochází z Ořechové Hory – nejlepší vinařské trati na Mikulovsku, což dává tušit, že výsledný produkt je ve špičkové kvalitě. Sekt má svá specifika, výroba je odlišná od výroby vína. Je náročná na čas a trpělivost, lahve leží minimálně 12 měsíců. O to větší radost nás čeká na konci výrobního procesu. 

V čem se od konkurence odlišujete nejvíce?

DZ: Je obrovský rozdíl mezi otevřenou prodejnou vína, kam jednou za týden přijede auto, které vysype do skladu třicet boxů. A mezi provozovateli, kteří jezdí pravidelně na jih, vína přechutnávají, vybírají si a vědí, co lidem nabízí. My jsme obě tyto fáze překročili už před pěti lety tím, že jsme začali dělat víno svoje. 

To, co děláme my, dělá jen několik lidí v republice. Legislativní zátěž je totiž tak obrovská, že to drtivá většina potenciálních zájemců vzdá hned na samém začátku. Producenti, kteří to zvládnou, jsou většinou firemní vinotéky vinařských kolosů. My dokážeme udržet kvalitu, přestože máme na rozdíl od nich pouze dva provozy. Tohle je asi věc, která nás odlišuje nejvíc.

Váš sortiment ale netvoří jen vína z vlastní produkce.

MB: To ani není naším záměrem. Chceme, aby si u nás vybral každý a aby naše nabídka byla co nejširší. Spolupracujeme dvacet let s mnoha vinařstvími a prodáváme jejich vína. Momentálně máme nejširší nabídku italského prosecca, portského vína i pravého šampaňského. Specializujeme se na klienty, kteří přemýšlí o tom, co kupují, chceme, aby měli kvalitní servis a pestrý výběr. Ano, je to sice dražší, ale kvalitativně vyhoví i těm nejnáročnějším požadavkům i zákazníkům.

Pokud vím, tak pro zákazníky pořádáte i ochutnávky těchto vín.

MB: Ano, každý měsíc nabízíme zájemcům ochutnávku vín některého z vinařství, jejichž sortiment prodáváme. Ve stylových sklepních prostorách Zámecké Sýpky ochutnáváme vždy deset vzorků vína a připraveno je i drobné občerstvení. Teď v červnu jsme tu měli např. rodinné vinařství VICAN – Vinařství roku 2019 a po letní pauze nás v září čekají Moravčíkova vína z Horních Věstonic. Kromě moravských vín pořádáme např. i ochutnávky červených portugalských vín nebo tzv. Duel vín, kdy proti sobě stojí vína moravská a rakouská.

Všimnul jsem si, že na svých etiketách Vína z jihu máte obrázek lavičky. Co to znamená?

MB: V roce 2018 jsme se s Danem rozhodli, že na jihu Moravy nabídneme lidem místo, kde by si mohli odpočinout, ochutnat naše vína a poznat krásu tohoto regionu. V Úvalech u Valtic jsme koupili pozemek a vybudovali zde tři samostatně stojící rodinné bungalovy. Když jsme tento pozemek koupili, bylo na něm rozmístěných asi šest laviček. Právě na tuto lavičku jsme si s Danem sedli, otevřeli svoje víno a vymysleli další směr našeho podnikání, který nyní představujeme jako koncept „z jihu!“. 

DZ: Lavička, neboli moravsky lavečka, je pro nás symbolem klidu, pohody a relaxace. Stala se nedílnou součástí našeho příběhu, proto se objevuje i na našich etiketách. Je pro nás zároveň symbolem myšlenky a všeho, co děláme.

Jak vypadá vaše ubytování?

DZ: Představte si velkou klidnou zahradu uprostřed jihomoravské přírody, vedle se pasou koně. Každý bungalov má samostatnou terasu, disponuje klimatizací, topením, vanou, ložnicí a obývacím pokojem s rozkládacím gaučem, takže se tu v pohodě ubytuje rodina o dvou dospělých a dvou dětech. Je tu i lednice s naším vínem, které může každý ochutnat v našem vlastním sklepě, jenž se nachází pár desítek metrů od apartmánů. Součástí areálu je vířivka a sauna, nechybí ani úschovna kol, jelikož cyklistika je na jihu Moravy velmi oblíbenou disciplínou a náš areál leží přímo u cyklotrasy do Valtic.

MB: Naše bungalovy jsou k dispozici celoročně a rádi v nich uvítáme i lidi z Blanska. Webová prezentace je na www.zjihu.cz.

Vrátím se k výrobkům „z jihu!“. Co všechno mimo vlastního vína a sektu pod touto značkou nabízíte?

MB: Nabízíme třeba ovocné pálenky. Líbilo se nám, že naše partnerská pálenice vyrábí produkty z ovoce, které roste na jižní Moravě, což ji odlišuje od konkurence. Kapacita pálenice není veliká, takže i my prodáváme tyto výrobky v omezeném množství lahví. O to nám jde především.

Pod naší značkou prodáváme i originální kávu z malé pražírny, která nás pustila do svého příběhu. Zde máme možnost namíchat si vlastní kávu dle svých představ. Dále prodáváme med. A taky čokoládu – zde můžeme ovlivnit výslednou chuť i tvar produktu. Máme vlastní masný výrobek – vepřovou pomazánku Rillettes, při jejíž výrobě se používá naše víno, konkrétně ryzlink rýnský. Nyní jsme začali nabízet karamelky nebo mandle z Hustopečí… Vše umíme zabalit do prémiového krásného balení a nabídnout jako skvělý dárek jak pro firmy, tak pro soukromé osoby. U nás najdete dárek pro každého – pro ředitele, pro tchyni, pro manželku i pro prezidenta…

DZ: Je spousta zákazníků, kteří jsou podobně jako my znechucení produkcí velkých supermarketů a očekávají něco víc. My jim můžeme nabídnout kvalitu od regionálních výrobců, kterou v supermarketu sehnat nemůžou. Věřím, že naše výrobky se pro svůj charakter stanou vyhledávaným a žádaným zbožím.

Martin Müller

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..