Jiří Crha: Na projektu přemostění na Staré Blansko stále pracujeme

Pane starosto, jak je to aktuálně s plány na „Přemostění na Staré Blansko“? Mění se něco v důsledku koronaviru?

Doufám, že nemění. Stále je to jeden z prioritních projektů města a my intenzivně pracujeme na jeho přípravě. Tento projekt se skládá ze tří staveb – jde o vybudování samotného přemostění nad stávající tratí, které vytvoří nové napojení na Staré Blansko v místě bývalých uhelných skladů, druhou stavbou je nový bezbariérový podchod u železniční zastávky Blansko – město, součástí jsou také úpravy, které vyvolá uzavření stávajícího přejezdu v železniční zastávce. Ten patří mezi nejnebezpečnější přejezdy v České republice, proto chce Správa železnic úrovňové křížení trati zrušit. Uzavření přejezdu je dokonce podmínkou ze strany státu, abychom mohli získat dotaci na stavbu samotného přemostění. Investorem má být totiž Jihomoravský kraj společně s městem. 

A v jaké fázi jsou přípravy?

Jednání týkající se přemostění aktuálně stále pobíhají. V uplynulých týdnech se nám podařilo například dojednat, že bezbariérový podchod kompletně vybuduje Správa železnic, takže se nemusíme starat o jeho stavbu, ani o její financování. O financování nadjezdu budeme žádat Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). V současné době se zpracovává tzv. ekonomické hodnocení projektu, které musí být součástí žádosti. Toto hodnocení zpracovává projekční firma, hotové by mělo být na přelomu září a října. Je to jeden z nutných podkladů, abychom následně mohli podat žádost o dotaci. 

To bude po krajských volbách, může výsledek voleb nějak ovlivnit jednání s krajem a přípravu přemostění? 

Je pravda, že z tohoto pohledu budou říjnové krajské volby pro naše město velmi důležité. Žádost o financování a vlastní jednání s námi totiž povede nová politická reprezentace kraje, která vzejde z krajských voleb. Samozřejmě celou záležitost ohledně financí intenzivně projednáváme již nyní a to jak s vedením kraje, tak s vedením Státního fondu dopravní infrastruktury i s vedením Správy železnic. A věříme, že po volbách na tato jednání navážeme. Nechceme nic ponechat náhodě.

Věříte tedy, že se podaří projekt přemostění zrealizovat?

Děláme a uděláme maximum pro to, aby se to zvládlo. Doufejme, že ekonomická recese způsobená epidemií koronaviru nebude mít vliv na financování takto důležitých projektů. My na přípravě pracujeme a s realizací počítáme. Není možné si příliš určovat, kdy stavbu přemostění zrealizovat, vše se musí skloubit s vlakovou výlukou na trati, kterou plánují České dráhy. Proto je klíčové na přípravách pracovat. Už je vydáno územní rozhodnutí, nyní se zpracovává projekt pro stavební povolení, které by mohlo být vydáno do konce letošního roku. Máme už smluvně vyřešené i převody všech pozemků. Poslední úpravy, které bylo potřeba chválit z důvodu změny v technickém řešení, protože se původně plánovaná průsečná křižovatka ulic Svitavská a Fugnerova oproti původním plánům změnila na okružní, schválilo červnové zastupitelstvo. Pokud bude schválena dotace, tak stavbu lze realizovat.

Jaký by tedy mohl být časový horizont?

Věříme, že se podaří vše tak, aby byl začátek stavby přemostění na podzim roku 2021, její dokončení do konce roku 2022. Po dokončení přemostění začnou práce na novém bezbariérovém podchodu ve stanici Blansko-město. Po jeho dokončení se začne pracovat na uzavření stávajícího přejezdu na Staré Blansko. 

Poslední nepracovní dotaz, jak plánujete strávit letošní léto?

V plánu mám práci ale samozřejmě také odpočinek. Zahraniční dovolenou ale letos neplánuji. Chystáme se vyrazit do Beskyd a také do Jeseníků, pokaždé ale na nějaký kratší pobyt, prodloužený víkend. Rádi bychom se také podívali na Slovensko, odkud pochází rodina mého zetě. Plánujeme spíše nějakou aktivní dovolenou, těším se. Rád bych popřál také všem čtenářům Monitoru, aby strávili příjemné léto a po uplynulých měsících si hlavně odpočinuli, aby si užili své blízké a načerpali dostatek energie do zbytku roku.

-r-

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..