Přes Poříčí na Sportovní ostrov? Chodci riskují život

Volají po něm desítky Blanenských. Přechod pro chodce, nebo alespoň místo pro přecházení na ulici Poříčí v místě vyústění cesty podél potoka Sloupečník v blízkosti stanice technické kontroly.

Přechod pro chodce by v tomto úseku měl svoje opodstatnění. Na jedné straně končí cesta podél potoka a na druhé straně silnice na ni navazuje chodník, který se napojuje na cyklostezku na Sportovní ostrov Ludvíka Daňka. Tím se tedy automaticky předpokládá, že lidé tudy chodí. Tento fakt podporují i snížené obrubníky na obou stranách silnice.

„Chodník (pokračování cyklostezky), který končí do silnice a je stále bez přechodu? Když jedeme s rodinou na kole směr přehrada, není možné silnici přejít,“ píše v diskuzi na našem Facebooku Radim Nino Filouš.

O rozpohybování debaty v dopravní komisi pro město Blansko usiloval Martin Pernica, který zkontaktoval jejího místopředsedu Emila Pernicu. Komise však nyní zmiňuje několik argumentů, které jsou proti vybudování přechodu nebo místa pro přecházení.

Silnice patří kraji, tudíž i jeho zástupci by měli do diskuze co říci; musel by je však někdo vyzvat na jednání. „Ze strany města Blanska dosud nebyl vznesen žádný podnět ani dotaz ke zřízení přechodu pro chodce v uvedeném místě. K posouzení přechodu by bylo vhodné svolat jednání za účasti města Blanska, silničního správního úřadu, Policie ČR a Správu a údržbu silnic Jihomoravského kraje,“ míní vedoucí blanenského úseku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant s tím že zřízení přechodu je možné. Povolení ke zřízení přechodu pro chodce vydává formou stanovení místní úpravy provozu příslušný silniční správní úřad, v tomto případě Stavební úřad Městského úřadu Blansko po předchozím souhlasu Policie ČR.

„Zřízení přechodu by bylo nutno v tomto případě posoudit i s ohledem na plánovanou přestavbu stávající stykové křižovatky (ve tvaru T) u Kauflandu na křižovatku okružní z důvodu výhledového napojení na plánovanou výstavbu nákupní zóny v místě dnešních skleníků. V rámci této křižovatky je navržen také přechod pro chodce a v případě realizace přechodu u STK by byla vzdálenost těchto přechodů velmi malá,“ dodává Bažant.

„Je to rušná silnice, kterou nepřechází tolik chodců, aby bylo potřeba místo pro přecházení vybudovat,“ uvádí jedno ze stanovisek dopravní komise Emil Pernica.

Během půl hodiny v pondělí odpoledne v čase kolem 16.30 však silnici překonalo celkem dvanáct chodců a běžců, což jistě není zanedbatelné číslo. Legislativa přímo nestanovuje přesná pravidla pro umisťování přechodů na silnicích. Existují pouze doporučení, která se musejí projednat individuálně pro každou situaci. Podle norem uváděných na www.ibesip.cz je vhodné vybudování přechodu v místě, kde přechází klidně i méně než padesát chodců ve špičkové hodině, ale současně tudy projede více než dvě stě vozidel.

Ani minimální vzdálenost k nejbližšímu přechodu není stanovena. Pokud má být kratší než 50 metrů, vybudování přechodu pro chodce se nedoporučuje (ale ani nezakazuje). Pokud je delší než 50 metrů, za splnění ostatních podmínek se jeho zřízení doporučuje. Takže argument, že „za několik let bude vybudována okružní křižovatka na ulicích Poříčí x Na Řadech (v blízkosti plánovaného obchodního centra) a předmětné místo pro přecházení by mohlo být jen ve velmi krátké vzdálenosti od této okružní křižovatky,“ je sice pravdivý, ale neznamená, že by tato vzdálenost (100 metrů) nebyla povolena.

Co současná legislativa přikazuje, je vybudování středového ostrůvku na širších silnicích. Pokud totiž chybí ostrůvek, může se stát, že zastaví pouze některý z řidičů, což je nebezpečné. Ostrůvek tak zajistí plynulejší provoz, chodec může přejít první polovinu silnice ve chvíli, kdy na ní nic nejede, a počkat uprostřed, až bude volný i druhý pruh.

Toto potvrzuje i mluvčí Policie ČR Bohumil Malášek: „Podle současných předpisů a technických požadavků je nutné podle situace v místě při budování nových přechodů obvykle dělat stavební úpravy, např. střední dělicí ostrůvek,“ upozorňuje Malášek.

Samozřejmě není nutný přímo přechod pro chodce, na němž mají pěší přednost. „Přechod ne! Ale místo pro přecházení s malým ostrůvkem uprostřed by se hodil. Aby se dalo přejít do poloviny a potom přes druhou polovinu. Kdyby tam byl přechod, nesmyslně by se zpomalil provoz, který je tam zatím plynulý,“ tvrdí Jan Komínek z Blanska.

Členové dopravní komise na závěr konstatovali, že dále není třeba tento problém řešit, a že se za několik let vyřeší sám, až se nové obchodní centrum a křižovatka vybudují.

„Tohle místo by si přechod rozhodně zasloužilo, vzhledem k tomu, kolik lidí tudy míří na Sportovní ostrov, a k tomu, jak je silnice frekventovaná. Jako řidič si myslím, že dnes je už většina chodců rozumná a pod kola na přechodu neskáče v domnění, že má automaticky přednost. Naproti tomu, když tady přechod není, leckdy jsou nuceni nebezpečně přebíhat, není totiž šance, že je někdo pustí,“ říká Zuzana Baláková.

-mha-

 

Sloupek: Po přechodu?

Místo pro přecházení na ulici Poříčí by se jistě hodilo. Co se týká legislativy, myslím, že jeho zbudování nic nebrání. Jde asi hlavně o to, zda se chce a zda jsou na to peníze, protože to není jen o namalování zebry na zem, ale především o vybudování ostrůvků. Ovšem oproti prodražení situace kolem bourání hotelu Dukla by se zřejmě jednalo o zanedbatelnou částku.

Stála jsem na místě zhruba půl hodinky a přešlo dvanáct lidí. Takže přibližně dvacet lidí za hodinu riskuje při přecházení na rušné silnici. To je dost.

Vedení města nyní argumentuje tím, že brzy dojde k výstavbě kruhové křižovatky s ulicí Na Řadech, která má situaci vyřešit, protože se plánuje přechod přes řeku na Sportovní ostrov Ludvíka Daňka i v místě obchodního centra. Je pravděpodobné, že lidem, kteří půjdou podél potoka a budou za každou cenu chtít přejít most za STK, se nebude chtít zacházet ke kruháči. Na druhou stranu – sto metrů není tak moc, a když se nespěchá do práce, ale jde se na vycházku, tato vzdálenost by nemusela hrát takovou roli.

Mě spíš zaráží jiná věc. Proč se přecházení silnice v okolí Kauflandu neřešilo už dávno? Nejde jen o přejití na Sportovní ostrov, ale léta tam přece stojí zahradnictví, do něhož se lidé také potřebují dostat. Takže lidé ulici přecházeli i v době, kdy se ještě o žádném obchodním centru nemluvilo.

A je tu ještě jedna věc: Podle zkušeností, jak „rychle“ se některé věci v Blansku řeší, se taky klidně může stát, že okružní křižovatky se jen tak nedočkáme, a chodci budou svoje životy na stále frekventovanější silnici riskovat několik dalších let.

-mha-

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *