Na kávě s Lukášem Nezvalem

Lukáš Nezval se na konci minulého školního roku zúčastnil prvního ročníku Ekonomické olympiády. Postoupil do celostátního finále, kde v samotné soutěži vybojoval páté místo, a navíc se mu podařilo vyhrát cenu České národní banky za nejlepší esej. Tento osmnáctiletý student třetího ročníku blanenského gymnázia téměř veškerý svůj čas věnuje studiu a práci v rodinné firmě, ale rád pracuje také na zahradě, když zbude volná chvíle. Povídali jsme si spolu především o soutěži a o výhře, kterou byl jeden den strávený v České národní bance.

Jak probíhal postup do celostátního kola soutěže? 

Paní učitelka Petříková se dozvěděla, že je pořádána Ekonomická olympiáda, a proto oslovila některé žáky. Školního kola se zúčastnilo asi deset lidí, čtyři postoupili do krajského kola a z krajského, kde jsem získal páté místo, jsem postoupil do celostátního. V celostátním kole nás bylo celkem osmatřicet.

V čem spočívala soutěž? 

Celostátní kolo spočívalo v písemném testu z teoretických znalostí z ekonomie – ten se skládal z několika částí zaměřených na různé oblasti.  Deset nejlepších na základě výsledků písemného testu postoupilo do finále a mohlo soutěžit o cenu České národní banky (ČNB). Psali jsme esej na jedno z pěti předem známých témat.

Připravoval jste se nějak speciálně na psaní eseje? 

Sice jsem věděl, jaká budou témata eseje, ale abych pravdu řekl – brali jsme to s paní učitelkou tak, že je to první ročník a moc šancí dostat se mezi prvních deset není. Takže jsem se na to ani moc nepřipravoval. Spíše mi pomohlo to, že již několik let se zabývám i realitním a akciovým trhem, tudíž mám tuto problematiku zažitou z praxe. Také se zajímám o politické dění, a proto se letos těším na říjnové volby, kdy budu nejen poprvé volit, ale také se stanu členem volební komise.

Čím myslíte, že jste oslovil odbornou porotu ve své eseji? 

Esej byla na téma „Představují rostoucí ceny nemovitostí ohrožení pro finanční stabilitu?“ Asi jsem měl podobný názor, jako měla porota. A navíc když jsem se díval na těch devět ostatních, tak nikdo nevyslovil svůj názor tak jasně, neodpověděl přímo na otázku. Já jsem odpověděl jasně – tedy ano, ceny, které rostou tak, jako v současné chvíli, tedy velmi rychle a nepodloženě, nepřirozeně, opravdu představují ohrožení pro finanční stabilitu.

Za nejlepší esej jste tedy získal možnost strávit den v ČNB. Jaké to tam bylo? Co jste tam zažil a s kým se potkal?

Návštěva ČNB byla formou prohlídky, podíval jsem se do prostor, kde se skladuje zlato, ukázali mi zlaté mince, které vydávají. V ČNB je uskladněno několik tun zlata. Dále jsem byl v části, kde se zpracovává hotovost. Všechna hotovost, která do ČNB přijde, kterou si tam uloží ostatní banky, projde prostorami, kde je tříděna, aby měna byla fyzicky čistá a v dobrém stavu. Jsou tam tříděny poškozené mince, potrhané bankovky, které se likvidují. Jsou tam zachytávány falzifikáty, ale to se nestává tak
často.

Pak jsem se setkal s panem viceguvernérem Hamplem, který ekonomickou olympiádu za ČNB nejvíce podporoval a účastnil se jí. Ptal se mě na dojmy ze soutěže, protože to byl první ročník. Dále jsme mluvili o aktuálním stavu na realitním trhu a podobných tématech. Poté jsem byl na obědě s panem Nidetzkým, což je člen bankovní rady. S ním jsem se také bavil o realitách i o dalších ekonomických a politických tématech. Nakonec jsem se setkal i s panem guvernérem Rusnokem, který mi věnoval několik výtisků odborné literatury a také stříbrnou minci k 300. výročí narození Marie Terezie.

Co se dělá s poškozenými bankovkami? 

Poškozené bankovky se likvidují přímo na místě, vzniká z nich bankovní drť, kterou ČNB rozdává jako dárkové předměty návštěvám. Také jsem ji dostal. Mince se vozí na pobočku ČNB v Hradci Králové, kde jsou stříhány a likvidovány. Nové bankovky se do ČNB dováží ze Státní tiskárny cenin.

Co vám den v ČNB přinesl? 

Dozvěděl jsem se mnoho zajímavostí o bankovkách a hotovosti, o jejich zpracování. Dále diskuze se jmenovanými třemi osobnostmi byla určitě něco, co nemám možnost prožít každý den. Dozvěděl jsem se, jaký názor mají na některé věci, a byla to cenná zkušenost i nezapomenutelný zážitek. A příští rok bych se určitě zase rád Ekonomické olympiády zúčastnil.

Co obnáší práce ve firmě? 

Práci v rodinné firmě věnuji většinu volného času. O prázdninách jsem tam byl skoro každý den. Není to lehké skloubit se školou, ale tím, že mě to baví, tak to jde. Přijdu třeba ve tři hodiny ze školy a potom do osmi, do devíti jsem ve firmě. Podílím se zejména na přípravě nových projektů, které se realizují. Teď děláme projekty na nové kogenerační jednotky a obnovitelné zdroje – koupili jsme malou vodní elektrárnu. Loni, když jsme měnili název, jsem všechno kolem toho zařizoval já.

Proč je podle vás důležité vzdělávání v ekonomice? 

Je to důležité, protože finanční gramotnost je bohužel u některých lidí na nízké úrovni, když vidím průzkumy, velká část lidí si třeba neumí spočítat ani obyčejný úrok. S panem Nidetzkým jsme například mluvili o směnárnách, protože ČNB má na starost dohled nad nimi. Říkal, že lidé si často stěžují, že si vyměnili peníze ve směnárně za nevýhodný kurz. Jenže ČNB hlídá proces jako takový, to, že pracovník směnárny musí zákazníkovi vydat potvrzení, kde je napsáno, kolik zaplatí, kolik dostane, zákazník to musí podepsat. ČNB tedy hlídá spíše tento proces, ale kurz ohlídat nemůže. To je na zákazníkovi, aby si sám zjistil, zda je kurz výhodný nebo ne. Nikdo – stát ani národní banka – nemůže žádného spotřebitele stoprocentně ochránit, pokud nemá alespoň základní znalosti a neví, co je pro něj výhodné a co ne. A právě v tomto dle mého názoru spočívá důležitost finanční gramotnosti.

Jaké máte plány do budoucna v oblasti studia a budoucího povolání? 

Asi nějaká ekonomická škola, ale přemýšlel jsem i o právech, protože mě také zajímá historie. Po škole chci pokračovat v práci ve firmě.

Marie Hasońová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *